Algemene voorwaarden.

 

Studio Earl, met maatschappelijke zetel gevestigd te Britselei 34, 2000 Antwerpen, ingeschreven onder het ondernemingsnummer 0745.970.382, vertegenwoordigd door Arle Dillien en hierna de "Dienstverlener".

Artikel 1: Toepasselijkheid

De hierna volgende algemene verkoopsvoorwaarden van Studio Earl zijn van toepassing op alle offertes, facturen en eender welke vorm van dienstverlening van Studio Earl. Door het loutere feit dat hij een bestelling plaatst, erkent de Klant dat hij kennis genomen heeft van en ten volle akkoord gaat met deze algemene verkoopsvoorwaarden.

De Dienstverlener is een communicatiebureau dat gespecialiseerd is in diensten binnen de digitale marketingsector, waaronder doch niet beperkt tot contentmarketing en -management, sociale media, copywriting, webdesign, grafisch ontwerp, e-commerce, branding, direct marketing, reclame, public relations en influencer marketing.

De Klant kan iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon zijn die in een professionele of contractuele relatie van welke aard dan ook met Studio Earl komt te staan binnen het kader van zijn of haar handels-, bedrijfs- ambachts- of beroepsactiviteit (hierna de “Klant” genoemd).

1.1 Onverminderd de toepassing van eventuele bijzondere voorwaarden die zijn opgenomen in de offerte, zijn deze algemene voorwaarden van toepassing op de offertes, facturen en dienstverlening van Studio Earl.

1.2 Het aangaan van een overeenkomst met Studio Earl houdt de integrale kennisname alsook de algehele en onvoorwaardelijke aanvaarding van de algemene voorwaarden van de Dienstverlener in. De toepassing van de algemene voorwaarden van de Dienstverlener sluit de toepassing van enige andere (algemene of bijzondere) voorwaarden van de Klant uit.

1.3 De Dienstverlener behoudt zich het recht voor om deze algemene voorwaarden te allen tijde te wijzigen in lijn met de economische en juridische noodwendigheden. Deze algemene verkoopsvoorwaarden kunnen noch gewijzigd noch opgeheven worden, zonder schriftelijke en uitdrukkelijke toestemming van de Dienstverlener hiertoe.  

Artikel 2: Aanbod en Overeenkomst

2.1 Elk aanbod of overeenkomst, gemaakt door één der vertegenwoordigers, agenten of tussenpersonen in het algemeen van de Dienstverlener, verbindt de Dienstverlener pas na schriftelijke bevestiging door een gemachtigde om de Dienstverlener rechtsgeldig te vertegenwoordigen en enkel voor zover het aanbod of de overeenkomst geen afbreuk doet aan onderhavige algemene verkoopsvoorwaarden. Alle mondelinge verbintenissen van de personeelsleden van de Dienstverlener van welke aard zij ook moge zijn, zijn slechts geldig na schriftelijke bevestiging van de vertegenwoordiger van de Dienstverlener. Een aanbod per telex, fax, e-mail of telefoon verbindt de Dienstverlener maar na schriftelijke bevestiging hiervan.

2.2 De offertes van de Dienstverlener die gericht zijn aan Klanten zijn vrijblijvend en zijn als dusdanig niet bindend.

2.3 Alle offertes van de Dienstverlener worden opgemaakt op basis van de gegevens van de Klant. Elke wijziging van gegevens kan aanleiding geven tot een herziening van de voorwaarden zoals opgenomen in de offerte.

2.4 Tussen de Dienstverlener en de Klant komt een overeenkomst tot stand door de ondertekening van de offerte door beide partijen binnen de geldigheidstermijn van de offerte zoals aangegeven op de offerte of door een schriftelijke bevestiging van de Klant, hetzij via e-mail of brief.

2.5 De Dienstverlener is gerechtigd om de betaling van een voorschot van de overeengekomen prijs te vorderen, in welk geval er pas een overeenkomst tot stand komt na de integrale betaling ervan.

Artikel 3: Leveringstermijnen

3.1 De opgegeven leveringstermijnen zijn slechts als indicatief te beschouwen, en verbinden de Dienstverlener niet, behoudens andersluidend schriftelijk beding. In geen geval kan een overschrijding van een indicatieve leveringstermijn aanleiding geven tot schadevergoeding, annulatie van een geplaatste bestelling of verbreking van de overeenkomst.

3.2 In het geval dat een levering in zijn geheel of gedeeltelijk verhinderd wordt door onvoorziene omstandigheden, onvoldoende voorraad, andere bevoorradingsmoeilijkheden of overmacht, is de Dienstverlener gerechtigd om de levering geheel of gedeeltelijk op te schorten alsook om geheel of gedeeltelijk aan te uitvoering van de overeenkomst te verzaken. In geval van gedeeltelijke levering of uitvoering van de overeenkomst blijft de Klant gehouden tot betaling van het uitgevoerde / geleverde, zonder dat de Klant aanspraak kan maken op enige schadevergoeding.

Artikel 4: Aanvaarding, duur, beëindiging en annulatie

4.1 Indien de overeenkomst tussen de Dienstverlener en de Klant betrekking heeft op eenmalige diensten (projectbasis), zal de overeenkomst aanvatten op datum zoals overeengekomen in de offerte en eindigen wanneer de diensten door de Dienstverlener aan de Klant werden geleverd en de Klant alle verschuldigde betalingen onder de overeenkomst heeft volbracht. De Klant zal alsdan in geen geval gerechtigd zijn om de overeenkomst vroegtijdig te beëindigen, tenzij mits betaling van de volledige prijs zoals opgenomen in de offerte.

4.2 Indien de overeenkomst tussen de Dienstverlener en de Klant betrekking heeft op voortdurende diensten (abonnementsbasis), zal de overeenkomst aanvatten en eindigen op de datum zoals schriftelijk overeengekomen in de offerte. Partijen zullen in onderling overleg treden omtrent een eventuele verlenging van deze termijn. De Klant zal in geen geval gerechtigd zijn om de overeenkomst vroegtijdig te beëindigen, tenzij mits betaling van de volledige prijs voor de alsdan geldende periode. Indien de overeenkomst voor onbepaalde duur werd afgesloten, kan de Klant de overeenkomst opzeggen met inachtneming van een opzeggingstermijn van 60 dagen.

4.3 De Dienstverlener heeft het recht om de overeenkomst met de Klant te allen tijde, met onmiddellijke ingang, zonder rechterlijke machtiging, zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder betaling van enige schadevergoeding, te beëindigen in de volgende gevallen: (i) indien de Klant, ondanks schriftelijke ingebrekestelling waarbij een termijn van 7 werkdagen in acht wordt genomen, in gebreke blijft met de nakoming van één of meer uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen, (ii) bij staking van betaling of (de aanvraag van) een faillissement door de Klant, of (iii) bij vereffening of stopzetting van de activiteiten van de Klant.

In geval van zulke beëindiging behoudt de Dienstverlener zich het recht voor om een vergoeding te vorderen voor de kosten, interesten en schade die de Dienstverlener hierdoor heeft geleden en worden alle vorderingen van de Dienstverlener op de Klant onmiddellijk opeisbaar.

Artikel 5. Uitvoering van de opdracht

5.1 De Dienstverlener verbindt zich ertoe om de overeenkomst met de Klant volgens de regels van de kunst uit te voeren. Er rust op de Dienstverlener echter slechts een inspanningsverbintenis en in geen geval een resultaatsverbintenis. De Klant en Dienstverlener verbinden zich ertoe ten volle samen te werken en elkaar, op verzoek, alle informatie en inlichtingen te verstrekken die relevant zijn voor de goede uitvoering van de Opdracht.

5.2. Overeengekomen diensten van de dienstverlener zijn niet limitatief. Partijen zullen in functie van de noden van de opdrachtgever deze diensten kunnen aanpassen, zonder afbreuk te doen aan de wezenlijke bestanddelen ervan.

5.3 De Dienstverlener is gerechtigd om de diensten onder de overeenkomst geheel of gedeeltelijk toe te vertrouwen aan één of meerdere onderaannemers, die onder het toezicht van de Dienstverlener de diensten uitvoeren volgens de regels van de kunst. Behoudens in geval van bedrog, opzettelijke fout of zware fout in hoofde van de onderaannemer, is de Dienstverlener aansprakelijk voor enige schade veroorzaakt door een onderaannemer.

5.4 Indien er een termijn voor levering van de diensten werd overeengekomen in de offerte, zal deze te allen tijde strikt indicatief zijn en zonder enige resultaatsverbintenis in hoofde van De Dienstverlener. De Dienstverlener verbindt zich er nochtans toe haar uiterste best te doen om dergelijke termijnen na te leven. Vertraging in de levering geeft geen aanleiding tot een recht op enige schadevergoeding in hoofde van de Klant, noch een recht om de overeenkomst met De Dienstverlener te beëindigen.

5.5 Overeengekomen termijnen worden in ieder geval verlengd ingevolge eventuele vertragingen te wijten aan een derde en/of de Klant, waaronder doch niet beperkt tot laattijdig door de Klant aan de Dienstverlener verstrekte informatie die noodzakelijk is om de dienstverlening aan te vatten.

5.6 Na afloop van de uitvoering van de Opdracht verbindt de Klant zich ertoe de door de Dienstverlener geleverde prestaties goed te keuren of voorbehoud te maken indien de prestaties niet voldoen.

5.7 De Klant wordt geacht de Opdracht stilzwijgend te hebben aanvaard en goedgekeurd indien de Klant aan het einde van de uitvoering van de Opdracht geen voorbehoud maakt binnen de 7 dagen.

5.8 De risico-overdracht vindt derhalve plaats zodra de Klant de Opdracht zonder voorbehoud ontvangt.

5.9 Indien de Klant gedurende de uitvoering van de overeenkomst meerwerken oplegt of wijzigingen bestelt, is de Dienstverlener gerechtigd om de vooropgestelde uitvoeringstermijn te verlengen en deze extra diensten aan te rekenen.

Artikel 6: Prijs en Betaling

6.1 De Klant verbindt zich ertoe de Dienstverlener de prijs te betalen die wordt vastgesteld op basis van de bij deze overeenkomst gevoegde offerte. De offerte bevat een vast tarief, daarnaast kan het bedrag dat maandelijks gefactureerd wordt bedragen bevatten van diensten die variabel en aanvullend gevraagd werden door de Klant aan de Dienstverlener.

6.2 De Dienstverlener zal de Klant maandelijks factureren bij dienstverlening op abonnementsbasis of bij oplevering van de opdracht op projectbasis, tenzij schriftelijk anders overeengekomen door beide partijen.

6.3 De Klant beschikt over een termijn van 14 dagen om tot betaling van elke ontvangen factuur over te gaan. De Dienstverlener aanvaardt de volgende vormen van betaling: Bankoverschrijving.

6.4 De Dienstverlener kan de Klant, indien de Klant het gevorderde factuurbedrag niet binnen de op de factuur vermelde of in deze overeenkomst bepaalde termijn betaalt,: 

·       vertragingsrente vorderen aan de rentevoet die van toepassing is in geval van betalingsachterstand bij handelstransacties gepubliceerd door de FOD Financiën;

·       de Klant ertoe dwingen dat deze vooraf betaalt voor alle of een bepaald deel van de diensten in het kader van de Opdracht;

·       de uitvoering van de Opdracht geheel of gedeeltelijk stopzetten of opschorten totdat het onbetaalde bedrag is betaald.

6.5 Elke factuur die gedeeltelijk of geheel onbetaald is gebleven op haar vervaldag geeft van rechtswege aanleiding tot vertragingsrente, en dit onverminderd het recht van de Dienstverlener op schadevergoeding.

6.6 Het geheel of gedeeltelijk onbetaald laten van een factuur op haar vervaldag zorgt ervoor dat alle overige sommen en niet-vervallen facturen onmiddellijk opeisbaar worden. In het geval dat enige factuur onbetaald blijft, heeft de Dienstverlener het recht om alle bestaande, nog uit te voeren overeenkomsten met de Klant te verbreken.

6. 7 Een factuur moet in geval van klachten geprotesteerd worden per aangetekende brief binnen de 7 dagen, lopende vanaf de uitgiftedatum van de factuur . Elke latere klacht zal als laattijdig beschouwd worden zodat er geen rekening mee kan gehouden worden.

6.8 De prijs wordt opgemaakt op basis van de gegevens die in het bezit zijn van de Dienstverlener. Het is de verantwoordelijkheid van de Klant om alle gegevens aan de Dienstverlener te verstrekken die nodig zijn om de prijs vast te leggen, en bovendien dat de aangebrachte gegevens in dit kader correct zijn. Indien achteraf blijkt dat de door de Klant verstrekte gegevens, op basis waarvan de prijs tot stand is gekomen, niet correct waren of intussen zijn gewijzigd, zal dit aanleiding geven tot een herziening van de prijs.

6.9 De Dienstverlener behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor om de overeengekomen prijs te verhogen indien, na de datum van de overeenkomst, één of meer objectieve kostprijsfactoren (met inbegrip van doch niet beperkt tot de prijzen van energie en loonkost) een aantoonbare verhoging ondergaan.

6.10 De Klant is aansprakelijk voor alle andere kosten of uitgaven die redelijk en noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de Opdracht die hij voorafgaandelijk heeft goedgekeurd. De volgende kosten en uitgaven zijn niet in de prijs inbegrepen, ten laste van de Klant:

- click budget voor advertising   
- kosten voor grafisch werk en drukwerk           
- eventuele externe platformkosten

Artikel 7: Verplichtingen van de Klant

7.1 De Klant is gehouden tot het verstrekken van de correcte en volledige gegevens aan de Dienstverlener, teneinde haar in staat te stellen een prijs te berekenen die overeenstemt met de werkelijke prijs en om de overeenkomst te kunnen uitvoeren.

7.2 Het is tevens de verantwoordelijkheid van de Klant om toegang te verlenen aan de Dienstverlener tot de systemen en gegevens die noodzakelijk zijn om de overeenkomst te kunnen uitvoeren.

7.3 Het is de verantwoordelijkheid van de Klant om een wijziging van de verstrekte gegevens, alsook een verandering die invloed kan hebben op de uitvoering van de overeenkomst, onmiddellijk aan de Dienstverlener ter kennis te brengen.

7.4 De Klant verbindt zich ertoe om gedurende de looptijd van de overeenkomst met de Dienstverlener zich ervan te onthouden om beroep te doen op een derde partij die diensten verleent die geheel of gedeeltelijk behoren tot de dienstverlening van de Dienstverlener.

7.5 De Klant garandeert aan de Dienstverlener dat de informatie, documenten en ander materiaal dat hij of zij aanbrengt tot uitvoering van de overeenkomst, juist en volledig zijn en dat het gebruik ervan geen inbreuk uitmaakt op enige (nationale of internationale) regelgeving of (intellectuele eigendoms-) rechten van derden. De Klant zal de Dienstverlener in ieder geval vrijwaren voor elke vordering op die basis en de Dienstverlener vergoeden voor alle mogelijke geleden schade in dit verband.

Artikel 8 : Verzending/ Risico en eigendomvoorbehoud clausule

8.1 Behoudens andersluidend schriftelijk beding geschiedt de verzending van de goederen voor rekening van de Klant en draagt deze laatste het risico.

8.2 De geleverde goederen blijven de eigendom van de Dienstverlener zolang de hiervoor verschuldigde bedragen niet volledig zijn voldaan, onverminderd het risico van de Klant met betrekking tot de goederen. Bij wanbetaling zal de Klant op eerste verzoek van de Dienstverlener de goederen aan de Dienstverlener terugbezorgen. De kosten verbonden aan de terugname zullen ten laste van de Klant vallen.

Artikel 9 : Klachten en geschillen

9.1 De Klant verbindt zich ertoe om de diensten na levering door de Dienstverlener onmiddellijk te onderzoeken op hun conformiteit en gebreken. Een eventueel gebrek aan overeenstemming tussen de overeengekomen diensten en de diensten die werden geleverd, dient onverwijld en uiterlijk 7 dagen na levering schriftelijk aan de Dienstverlener te worden meegedeeld. De klachten dienen zeer nauwkeurig te worden omschreven.

9.2 Klachten met betrekking tot diensten die na levering door de Klant of een derde partij zijn gewijzigd, worden niet in aanmerking genomen.

9.3 In geval dat door de Dienstverlener geleverde diensten in het kader van de overeenkomst met de Klant gebreken zouden vertonen, kan de Klant uitsluitend aanspraak maken op een vervanging of terugbetaling, naar keuze van de Dienstverlener, zonder dat de Klant aanspraak kan maken op enige vorm van schadevergoeding.

9.4 De Klant is gehouden om de Dienstverlener in staat te stellen de klacht te onderzoeken en dient derhalve haar volledige medewerking te verlenen.

9.5 De onvoorwaardelijke aanvaarding van de diensten geleverd door de Dienstverlener zal blijken uit de voorbehoudsloze ingebruikneming van de geleverde diensten.

Artikel 10: Overmacht

10.1 Indien de uitvoering van de overeenkomst wegens overmacht niet kan plaatsvinden, zal de tekortkomende partij de andere partij hiervan op de hoogte brengen binnen een termijn van 7 kalenderdagen na aanvang van de overmachtssituatie. Onder overmacht wordt verstaan, de situatie waarin de uitvoering van de overeenkomst door één van de partijen geheel of gedeeltelijk, al dan niet tijdelijk, verhinderd wordt door omstandigheden buiten de wil van die partij, zelfs al was deze omstandigheid ten tijde van de totstandkoming van de overeenkomst reeds te voorzien. Zonder exhaustiviteit na te streven, worden als gevallen van overmacht beschouwd: uitputting van de voorraad, vertragingen of uitblijven van leveringen door leveranciers van een partij, machinebreuk, staking of lock-out, brand, oproer, oorlog, epidemie, overstroming, elektrische, informatica-, internet- of telecommunicatiestoringen, beslissingen of interventie van overheidswege en fouten en vertragingen te wijten aan derden.

10.2 In geval de overmachtssituatie een onderbreking van de uitvoering tot gevolg heeft, worden de uitvoeringstermijn en de verplichtingen van de desbetreffende partij in ieder geval van rechtswege geschorst voor de duur van de onderbreking. Partijen zullen in dergelijk geval alle redelijke inspanningen leveren om de gevolgen van de overmachtssituatie te beperken.

10.3 Indien de situatie van overmacht langer duurt dan 30 werkdagen, is elke partij gerechtigd om de overeenkomst zonder tussenkomst van de rechter te ontbinden, zonder dat de andere partij tot betaling van enige vergoeding aan de eerste partij kan worden gehouden, met uitzondering van de kosten die de Dienstverlener reeds heeft gemaakt voorafgaand aan de overmachtssituatie die ten laste van de Klant zullen zijn. Alvorens de overeenkomst wordt ontbonden, wordt er gekeken of de overeenkomst gewijzigd kan worden binnen het kader van de overmachtssituatie. Beiden partijen dienen schriftelijk akkoord te gaan met deze wijziging.

10.4 Geen van beide partijen is aansprakelijk voor vertraging of niet-nakoming van haar contractuele verplichtingen indien deze vertraging of niet-nakoming te wijten is aan een gebeurtenis waarop zij geen invloed heeft en waarvan de gevolgen redelijkerwijs niet konden worden voorzien ten tijde van het sluiten van de overeenkomst en waarvan de gevolgen niet door passende maatregelen kunnen worden voorkomen.

10.5 Indien een wijziging in omstandigheden die bij het sluiten van de overeenkomst niet te voorzien was, de uitvoering van de overeenkomst te belastend maakt voor een partij die het risico niet had aanvaard, kan de partij de andere partij om heronderhandeling van de overeenkomst verzoeken. Zij blijft haar verplichtingen tijdens de heronderhandeling nakomen.

10.6 In geval van weigering of het uitblijven van nieuwe onderhandelingen kunnen de partijen overeenkomen de overeenkomst te beëindigen, op de datum en onder de voorwaarden die zij bepalen, of in onderling overleg de rechter verzoeken de overeenkomst aan te passen. Indien binnen een redelijke termijn geen overeenstemming wordt bereikt, kan de rechter, op verzoek van een partij, de overeenkomst op de datum en onder de door de rechter gestelde voorwaarden herzien of beëindigen.

Artikel 11 : Intellectuele eigendomsrechten

11.1 De Dienstverlener kan zaken creëren die (automatisch of via registratie) leiden tot toepassing van bepaalde intellectuele eigendomsrechten, waaronder plannen, tekeningen, specificaties, rapporten, adviezen, analyses, ontwerpen, methodologieën, codes, kunstwerken of enig andere zaak die nodig is voor het verlenen van diensten aan de Klant.

11.2 Tenzij partijen schriftelijk anders overeenkomen, behoren de door de Dienstverlener gegenereerde intellectuele eigendomsrechten in het kader van de Opdracht toe aan de Klant, ongeacht de zaken in kwestie al dan niet beschermd zijn door enig toepasselijk recht.

11.3 De Klant is en blijft eigenaar van alle intellectuele eigendomsrechten op de gegevens, bestanden en documenten die in het kader van de uitvoering van de overeenkomst aan de Dienstverlener worden overgedragen of ter beschikking gesteld.

11.4 De Klant bevestigt dat de Dienstverlener in het kader van de dienstverlening aan de Klant een beperkt gebruiksrecht krijgt op de merken of handelsnamen, tekens, logo’s, teksten, beschrijvingen, afbeeldingen en elk ander materiaal door de Klant aangeleverd aan de Dienstverlener. Het verstrekte gebruiksrecht wordt strikt beperkt tot de diensten die noodzakelijk zijn bij de uitvoering van de overeenkomst. De Klant bevestigt in dit kader dat het verstrekte materiaal zijn of haar eigendom is dan wel dat hij of zij de nodige rechten heeft verkregen van de rechtmatige eigenaar. De Klant vrijwaart de Dienstverlener voor elke vordering van derden in dit verband.

11.5 De overeenkomst noch de uitvoering ervan omvat, behoudens schriftelijk andersluidend geformuleerd beding, enige overdracht van intellectuele rechten van de Dienstverlener aan de Klant.

11.6 De Klant erkent uitdrukkelijk dat de Dienstverlener nooit het recht kan worden ontzegd om tools, methodologie, ervaring en knowhow van de Dienstverlener te gebruiken voor andere overeenkomsten en doeleinden.

11.7 Het is de Klant niet toegelaten om de ontwerpen, documentatie en andere materialen waarvan de intellectuele eigendom bij de Dienstverlener rust, op te slaan, te kopiëren, te veranderen, te publiceren, te verspreiden, over te dragen, te verkopen of te gebruiken op enige manier zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van de Dienstverlener.

11.8 De Klant geeft tenslotte de uitdrukkelijke toestemming aan de Dienstverlener om de handelsnaam van de Klant als referentie te gebruiken in het kader van de ontwikkeling van haar commerciële activiteit.

Artikel 12 : Gegevensbescherming

12.1 De Dienstverlener verbindt zich ertoe om alle persoonsgegevens die ze ontvangt van de Klant te behandelen in overeenstemming met de wettelijke verplichtingen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens, waaronder de Verordening 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens.

12.2 Indien de Klant meer informatie wenst aangaande het privacybeleid van de Dienstverlener, kan hij of zij contact opnemen met de Dienstverlener via e-mail (hello@studio-earl.be) of de privacyverklaring van de Dienstverlener raadplegen op de website (www.studio-earl.be).

Artikel 13 : Exclusiviteit

De diensten die door de Dienstverlener in het kader van deze Overeenkomst worden geleverd zijn niet-exclusief en niets in deze Overeenkomst mag worden geïnterpreteerd als een beperking van de mogelijkheden van de Dienstverlener om zijn diensten aan een derde partij te leveren gedurende de looptijd van deze overeenkomst, onder voorbehoud van volledige nakoming van zijn verplichtingen zoals gedefinieerd in deze overeenkomst.

Artikel 14 : Aansprakelijkheid 

14.1 Behoudens in geval van bedrog of zware fout in hoofde van de Dienstverlener, is de Dienstverlener nooit aansprakelijk voor of gehouden tot vergoeding van immateriële, indirecte of gevolgschade, met inbegrip van doch niet beperkt tot winstderving, omzetverlies, inkomstenderving, verlies van cliënteel of vorderingen van derden of enige andere vorm van schade.

14.2 De Dienstverlener is bovendien nooit aansprakelijk voor schade die niet volgt uit een fout in haar hoofde, waaronder doch niet beperkt tot overmacht.

14.3 De totale (contractuele en buitencontractuele) aansprakelijkheid van de Dienstverlener voor directe schade wordt te allen tijde beperkt tot de prijs betaald door de Klant:

- Indien op projectbasis: voor de geleverde diensten onder de offerte in kwestie, en

- Indien op abonnementsbasis: voor de geleverde diensten onder de bevestigde offerte in de 6 maanden die het schadeverwekkend feit voorafgaan.

14.4 De schade toerekenbaar aan de Dienstverlener zal, naar keuze van de Dienstverlener, verholpen worden in natura, door vervanging of herstelling. Wanneer herstel in natura onmogelijk is of een onredelijke werklast met zich meebrengt, zal de Dienstverlener de prijs zoals vastgelegd in de bevestigde offerte terugbetalen aan de Klant rekening houdend met het genot dat de Klant reeds gehad heeft van de betreffende diensten.

14.5 Behoudens anders bepaald in deze overeenkomst is de aansprakelijkheid van de Partijen in geval van fout of ernstige tekortkoming in de uitvoering van deze overeenkomst beperkt tot het bedrag van de prijs van de Opdracht en tot voorzienbare, directe, persoonlijke en bepaalde schade, dus met uitzondering van indirecte, immateriële schade (zoals bijkomende kosten, winstderving, verlies van gegevens).

Artikel 15 : Vertrouwelijkheid

15.1 Alle meegedeelde of uitgewisselde informatie (waaronder doch niet beperkt tot bedrijfsgeheimen, commerciële en technische informatie) tussen de Dienstverlener en de Klant in het kader van de overeenkomst of naar aanleiding ervan, blijft uitdrukkelijk geheim met uitzondering van de informatie die de Partijen reeds aan het publiek zouden hebben bekendgemaakt, informatie waarvan het publiek geacht wordt op de hoogte van te zijn of informatie die op een rechtmatige wijze werd verkregen van derden.

15.2 Partijen verbinden zich ertoe om alle meegedeelde of uitgewisselde informatie louter te gebruiken voor de doeleinden van de tussen hen gesloten overeenkomst.

15.3 Partijen verbinden zich ertoe om zowel tijdens als na de duur van de overeenkomst, de vertrouwelijke informatie die hen bekendgemaakt werd door de andere partij niet openbaar te maken, te gebruiken, te vermenigvuldigen, noch toe te laten dat ze voor andere doeleinden aangewend wordt dan die waarvoor ze bekendgemaakt werd.

15.4 De Partijen verbinden zich ertoe alle informatie, documenten en zakengeheimen waarvan zij in de loop van de overeenkomst kennis krijgen, vertrouwelijk te behandelen en deze niet bekend te maken of te gebruiken buiten het kader van de uitvoering van de Opdracht.

15.5 Elke Partij zal aan het einde van de contractuele relatie elk document teruggeven dat vertrouwelijke informatie bevat die haar door de andere partij is toevertrouwd en zal daarvan geen kopieën bewaren.

Artikel 16 : Deelbaarheid

Indien enige bepaling (of een deel daarvan) van deze algemene voorwaarden onafdwingbaar, nietig, niet-toepasbaar of strijdig met een bepaling van dwingend recht zou zijn, zal dit de geldigheid en afdwingbaarheid van de andere bepalingen van deze algemene voorwaarden niet beïnvloeden. In een dergelijk geval zullen de Dienstverlener en de Klant te goeder trouw onderhandelen om de betreffende bepaling te vervangen door een afdwingbare en rechtsgeldige bepaling die zo nauw mogelijk aansluit bij het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling.

Artikel 17 : Toepasselijk recht en bevoegdheid

Het Belgisch recht is van toepassing op elk geschil dat ontstaat uit onderhavige overeenkomst. De rechtbanken het arrondissement van de maatschappelijke zetel van de Dienstverlener zijn bevoegd,  onverminderd het recht van de Dienstverlener om een andere bevoegde rechtbank aan te wijzen.

De algemene voorwaarden en de overeenkomst tussen de Klant en de Dienstverlener is onderworpen aan het Belgische recht.